Territorial Maresme-Barcelonès Nord

La riera és eix de vida

Passejada per la riera de la Vallalta

L'Assemblea Territorial de la CUP del Maresme i el Barcelonès Nord organitza una passejada pel tram de riera entre Sant Cebrià de Vallalta i Sant Pol de Mar per mostrar l’alt valor ecològic de les rieres, les conques i els aqüífers que caracteritzen el Maresme.

Eix de vida.

Divendres 7 d’agost a les 7 del vespre i de la mà dels experts i activistes Gus Romero Gómez (ambientòleg i membre de la CUP de Sant Pol), Arnau Puig Borrell (geòleg) i Jordi Pagès Anson (de la Plataforma Preservem el Litoral) la passejada permetrà observar alguns dels trets més característics del cor del Maresme. Rieres, torrents i rials, igual que l’ocult món dels aqüífers i de la xarxa de mines i pous, són corredors ecològics fonamentals, des de la muntanya a la plana i al litoral. Les rieres han carregat les aigües subterrànies, fan créixer vegetació i fauna pròpies modelant un paisatge de mosaic.

Camins tradicionals i espais de festes populars, les rieres i rials han configurat les rambles al voltant de les quals han crescut els nostres municipis. En cap cas són simples canals de drenatge i desguàs. Un tractament hidrològic i territorial que tingués en compte la conca en tots els seus aspectes ecològics, que reconegui el seu valor, evitaria l’especulació urbanística que només la contempla com un destorb als seus projectes.

Al llarg de la passejada s’hi veuran canyars, alzines, alguns animals... i camps de golf, polígons industrials i l’autopista. També s'observaran tales de la vegetació de la llera i reforçament de les motes amb molt ciment i poca planificació, que són actuacions contra la biodiversitat i ineficaces per evitar danys a infraestructures, béns i persones.

És possible una altra forma de viure que deixi de degradar la vegetació pròpia i del paisatge de la nostra comarca, que no impermeabilitzi els aqüífers i que no privi les platges de l’essencial aportació de sorra de rials i torrents. Conèixer i estimar el nostre entorn, el que som, forma part intrínseca de tota una reorganització social i econòmica que radicalment posa la vida al centre.

Tothom que hi vulgui participar està citat al proper divendres 7 d'agost a les 19 hores al Parc de Can Villar (Sant Pol de Mar) des d'on anirem a buscar el principi de la passejada, a Sant Cebrià de Vallalta i farem el recorregut de muntanya a mar. Es preveu que el recorregut de 5 km duri entre 1,5 i 2 hores amb divendres aturades pel camí.

"És possible una altra forma de viure que deixi de degradar la vegetació pròpia i del paisatge de la nostra comarca, que no impermeabilitzi els aqüífers i que no privi les platges de l’essencial aportació de sorra de rials i torrents."